معرفی
ترجمان دانش فرآیندی پویا، نظاممند و تعاملی است که با هدف انتقال، تطبیق، و بهکارگیری شواهد علمی و پژوهشهای معتبر در سیاستگذاری، نظام سلامت، خدمات درمانی و زندگی روزمره مردم انجام میشود. این فرآیند شامل: گردآوری و گزینش شواهد علمی مرتبط سادهسازی و بومیسازی پیام علمی برای مخاطبان هدف (مردم و رسانه- سیاستگذاران درمانی- متخصصان و پژوهشگران- سیاستگذاران پژوهشی یا آموزشی) ارائه اطلاعات در قالبهای قابل فهم (مثل پمفلت، ویدیو، پادکست و…) و ارزیابی میزان تأثیرگذاری آن بر تصمیمگیری یا رفتار است. ترجمان دانش تلاش میکند فاصلهی بین «تولید علم» و «عمل» را کاهش دهد، بهگونهای که دستاوردهای علمی، سریعتر، دقیقتر و اثربخشتر به تصمیمگیران، سیاستگذاران، متخصصان سلامت و عموم جامعه منتقل شود.
هدف نهایی ترجمان دانش
پیشبرد نظام سلامت مبتنی بر شواهد (Evidence-Informed Health System) و ارتقاء تصمیمگیریهای بالینی، مدیریتی و سیاستگذاری سلامت با پشتوانه علمی.
جایگاه آن در دانشگاه علوم پزشکی
در دانشگاههای علوم پزشکی، واحد ترجمان دانش نقش کلیدی در تقویت ارتباط میان پژوهشگران و مدیران سلامت، کاربردیسازی نتایج پژوهشهای حوزه سلامت، آموزش و توانمندسازی دانشجویان، اساتید و تصمیمگیران بر عهده دارد.
اهمیت ترجمان دانش
انتقال دانش حاصل از پژوهش از مقولههاي مهم نظام سلامت می باشد. با افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی دانشگاه طی سالهاي اخیر، باید به این موضوع که پژوهشهاي صورت گرفته تا چه اندازه در ارائه خدمات سلامت و ارتقاي سلامت مردم موثر بوده است، بیش از پیش توجه کرد. به نظر میرسد ساز و کار نگارش و انتشار تولیدات علمی، به خوبی به حوزههای مرتبط منتقل نشده است و همچنان شکاف عمیقی بین تولیدات متخصصان دانشگاهی با نیازهای واقعی مردم و همچنین برنامههای اجرایی سازمانهای مختلف وجود دارد. بنابراین، انتخاب درست مخاطبین، انتقال به موقع و قابل درک یافتهها به مخاطبین، و برقراری ارتباط موثر بین دانشگاه و حوزه اجرایی اهمیت ویژه و حیاتی دارد.
فرایند
فرم پیام پژوهشی
پمفلت
کلیپ
کتابچه
خلاصه سیاستی
خلاصه اجرایی
گزاره برگ